Kebaikan Aloe Vera @ Lidah Buaya

Assalamualaikum...
Selamat pagi...Hari ni rasa mcm aku nak taip entry pasal lidah buaya ni..coz Ariq skang diserang gatal kepala yang agak teruk la...dok berjemur sekejap je peluh dah macam banjir tu sebab kepala dia mudah kena gatal,bila digaru plak dh tentu jadi luka...Yang aku ni plak boleh terlupa pokok lidah buaya yang sejak berzaman2 lg mak mentua aku bg mmg dah ade depan rumah..nape la aku x terpikir yang ubat paling mujarab sebenarnye ade kt luar rumah aku sendri..hubby aku dah kecoh2 nak g klinik sna,nak g klinik...Tp aku cakp kalo g klinik dh tentu dorg bg krim gatal dan krim gatal tu mesti ade racun..ank plak kecik mana die tau ape..garu2 kepala nti tgn msuk mulut...dah jd 1 hal plak...sebelum aku x teringat ade lidah buaya 2 aku pun sapu la bedak sejuk kat kepala Ariq..mmg la dia senyap bila bgun pg je nmpk plak bekas garu2 tu dah jd sisik...kesian kau tgok ank aku...then baru la aku g teringat yang lidah buaya ni bagus untuk kulit..dlm 3 ari je aku lumur kat kepala Ariq,dah nampak sgt kesan..dia pun dah jarang garu kepala,sisik pun dah x de sgt..merah2 kat kepala dah semakin ilang..jadi aku teruskan je treatment 2 mcm biasa coz Ariq ni kuat berpeluh kalo dia main-main...
kat bawah ni aku nak share sikit entry pasal kebaikan lidah buaya @ aloe vera ni kat korang semua...

LIDAH BUAYA mempunyai kesan yang purgative iaitu memiliki kesan pencahar yang sangat sesuai untuk wanita-wanita yang sedang berdiet atau ingin kurus dan sebagai penyembuh luka.

-istimewa untuk kulit,kerana kandungan lignin mampu menembus dan meresap lebih cepat kedalam kulit.

-mampu mengawal kehilangan air dari badan dan mengelakkan kulit dari cepat kering dan terjaga kelembapan.

-membantu membersihkan bahagian perut dan saluran pencernaan.

-dapat menaikkan seri muka agar lebih nampak halus dan licin disamping dapat mempercepatkan penyembuhan jerawat dan parut jerawat.


POTENSI PENGGUNAAN ALOE VERA MENYELURUH,SAMA ADA UNTUK KEGUNAAN KOSMETIK LUARAN SEBAGAI PENYUBUR RAMBUT,UBAT JERAWAT,ATAU PENYEMBUH LUKA TERBAKAR SEHINGGALAH UNTUK PENGAMBILAN DALAMAN DI DALAM BENTUK MINUMAN BAGI MENGATASI MASALAH ASMA,SESAK NAFAS,BUASIR DAN SEBAGAINYA.KEGUNAAN DALAMAN:- ALOE VERA mencegah kanser paru-paru. KAJIAN JURNAL penyelidikan KANSER JEPUN membuktikan aloe-vera berkesan dalam menghalang kanser PARU-PARU serta banyak lagi jenis kanser lain.ALOE VERA melegakan masalah penghadaman,berkesan mengubati penyakit radang usus seperti cirit-birit,pembuangan najis tidak menentu, menyahtoksin sistem penghadaman,meneutralkan perut berasid,sembelit,ulser gastrik.Memperkuatkan fungsi buah pinggang,hati dan pundi hempedu.Menyokong pencernaan sihat dengan Nutrien organik dan enzim daripada tumbuhan lidah buaya di dalam minuman pencernaan yang menyengarkan. KELEBIHAN UTAMA -menenangkan perut dan melegakan kesenakan* -meningkatkan penyerapan nutrien* -menyokong imuniti dan memberi perlindungan antioksida* -diperbuat daripada daun lidah buaya yang berkualiti premium dan mengandungi enzim,asid amino dan vitamin. -mengandungi manfaat menenangkan tumbuhan kamomil. -didapati dalam minuman pati yang mudah disediakn.

KENAPA ANDA MERMERLUKANNYA?

Ia digunakan untuk mengimbangi kesan-kesan pencernaan.Sifat menenangkannya boleh membantu menangani masalah disfungsi percernaan yang boleh menyebabkan masalah berat badan,tenaga,imuniti dan kulit.
(sumber:Fit 2 Shape Healthy Centre)










Terima Kasih Sudi Baca Jangan Lupa Komen

2 ulasan:

Cik FaRiZaM berkata...

nice info, tq for sharing

singgah n follow sini,
dr,
afasz.blogspot.com

Si Matatajam berkata...

Good entry. (^_____^)