Cantikkan blog??

Nak Blog Cantik
Assalamualaikum..
Syok nyer kalo jumpe tutorial pasal cantik blog bukan....macam2 blog kita search sana-sini nak cara nak cantik kan blog,nak upgrade blog la dan macam2 lg....mengikut pemerhatian aku la...aku pun salah satu dari korg2 yang cari cara2 nak mencantikkan blog...tp bile aku banyak2 search..aku jumpe mcm2 teknik yang ade dan tak semua coding2 yang digunakan sama dengan coding dalam template blog kite....kekadang aku terbaca komen2 dari pembaca yang menanya blogger2 tutorial yang kekadang tutorial yang dieorg buat tak menjadi....aku pun sma kekadang...itu sebab sebelum kite nak buat sebarang kecantikan dalam blog kite atau pun nak upgrade blog kite..u all kena study dulu design blog sendiri...x boleh pakai taruk je ape2 tutorial.. itu la sebab kekadang korang jumpe ERROR(#) dalam blog korang..lg susah kalo kite pengguna BLOGSKIN..bukan semua coding2 tutorial boleh masuk ngan design blogskin...sebab kebanyakkan tutorial dibuat untuk template blog yang asal saja...jd kalo bernasib baik mungkin kite akan terjumpe blog tutorial bg pengguna blogskin...macam aku kedua2 design aku pernah guna..mungkin blogskin nampak lg santai,cantik dan comel dan sangat sesuai dijadikan personal blog disebabkan rekabentuk yang ringkas dan x padat....tp aku lebih suke memilih template biase untuk senang lakukan sebarang perubahan pada blog sendiri..betul bukan?blog akan jd lebih cantik bile kite menitik beratkan beberapa perkara:
Iklan yang tidak banyak dan menyerabutkan mata pembaca(kalo banyk buatkan border khas supaya nmpak tidak berterabur..)
Pemilihan header yang sesuai untuk blog..ingat header adalah penegas pada wajah blog kite..
Pemilihan background template yang sesuai tidak terlalu banyk corak.
Penggunaan tulisan catatan yang boleh dan senang dibaca
Susun atur widget-widget yang kemas agar tidak berterabur...
Warna pada blog tidak lah terlalu colourful...cukup antara 2-4 warna sahaja...
Satu lagi adalah lgu pada blog...harus di ingat kebanyakan antara blogger mungkin tidak berapa gemar lgu pda blog kite jd nak senang widget utk lagu mesti la ade button pause...senang je kalo x suke dengor just pause only...
Komen2 pembaca disusun atur supya nmpk  lebih kemas


 
 *apa yang aku taip hanya la berdasar pemerhatian aku dan pengalaman aku dalam coding2 blog ni...jd ini hanya la pendapat....



Terima Kasih Sudi Baca Jangan Lupa Komen

Tiada ulasan: